Hva kan vi
hjelpe
deg med?

Se svar på ofte stilte spørsmål, kontakt
oss via kontaktskjema eller på telefon 08150 

Ofte stilte spørsmål

Generelt

Hva er min bindingstid/oppsigelsestid?

Avtaletiden (bindingstid) er basert på hva som er avtalt ved innsalg med selger eller forhandler. Dersom du ikke vet når avtalen ble inngått, eller når avtaletiden går ut, kan du kontakte oss på telefon 08150, tastevalg faktura, eller ved å benytte vårt kontaktskjema.

Oppsigelsestid er tre (3) måneder fra og med første virkedag i neste måned – dette gjelder for alle tjenester og produkter (med mindre annet er spesifikt avtalt).

Eksempel: Oppsigelse er sendt 15. oktober, oppsigelsestiden starter fra og med 1. november og er november, desember og januar.

Tjenesten og/eller produktet vil være aktivt i oppsigelsestiden, med mindre annet er avtalt.

Hvordan kan vi si opp en tjeneste?

Oppsigelse skal bekreftes skriftlig, men vi ønsker å gå over detaljer først muntlig. Dette for å sikre at dere er informert om oppsigelsestid og eventuelt resterende avtaletid.

Ved oppsigelse av en tjeneste som er under avtaletid vil den være aktiv ut avtaletiden og vil faktureres deretter.

Oppsigelser skal rettes til tlf 21 55 01 02.

Hvordan utfører vi eierskifte på en tjeneste?

For å utføre et eierskifte må dere ta kontakt med oss skriftlig for å informere om at det er ønskelig med et eierskifte. Vi vil da innhente det som er nødvendig av opplysninger og vil til slutt be om en bekreftelse fra dagens og ny eier.

Det er derfor ønskelig at dere på forhånd har innhentet skriftlig bekreftelse fra dagens eier/ny eier slik at prosessen går raskere.

Det er fullt mulig å utføre et eierskifte tilbake i tid så langt begge parter er enige om denne datoen. Da vil dagens eier bli kreditert tilbake i tid og ny eier vil få faktura fra avtalt dato.

Vi skal flytte, hva gjør vi?

Det er tre alternativer dersom dere skal flytte fra lokasjonen til en ny lokasjon:

  • Dere kan flytte tjenesten med til ny lokasjon
  • Dere kan utføre et eierskifte til en ny eier
  • Dere kan si opp tjenesten/produktet

Dersom dere ønsker å flytte produktet og/eller tjenesten må dere først og fremst ta kontakt med kundeservice for å sjekke om vi kan levere på den nye lokasjonen.

Om det ikke er mulig å flytte med seg tjenesten, eller det ikke er ønskelig, er det også mulig å utføre et eierskifte. Det vil si at en annen eier tar over produktet og/eller tjenesten som dere hadde på tidligere lokasjon. Les mer om dette under punktet “Hvordan utfører vi eierskifte på en tjeneste?”

Det siste alternativet er oppsigelse. Les mer om dette under punktet “Hva er min bindingstid/oppsigelsestid?”

 

Faktura

Hva er deres IBAN, SWIFT og bank?

IBAN nummer NO8197600534894
SWIFT DABANO22
Bank er FOCUS BANK

Har du spørsmål angående faktura? Ta kontakt med fakturaavdelingen på telefon 08150, tastevalg faktura, eller benytt vårt kontaktskjema

Hvordan får vi fakturakopi og kontoutdrag?

Fakturakopi og/eller kontoutdrag kan fåes ved å henvende seg til fakturavdelingen på kundeservice. De kan kontaktes på telefon 08150, tastevalg for faktura, eller ved å benytte vårt kontaktskjema.

Husk å oppgi fakturanummeret du ønsker kopi av. Dersom du ikke har dette tilgjengelig må du opplyse om følgende:

  • Kundenummer (Evt. bedriftens navn/org.nr.)
  • Beløp
  • Periode

Fakturakopi og kontoutdrag vil bli sendt på e-post fortløpende.

Du har også tilgang til dine fakturaer på Min Side. Aktiver Min Side.

Husk at du også kan få fakturaer elektronisk.

Kan vi endre fakturaintervall eller forfallsdager?

Det er fullt mulig å endre fakturaintervall. Det er tre (3) forskjellige intervaller å velge mellom; månedlig, kvartal (standard) og årlig.

Standard forfall på fakturaer er tretten (13) dager etter fakturadato. Det er mulig å søke om å få dette forlenget ved å ta kontakt med oss.

Ta kontakt med kundeservice på telefon 08150, tastevalg faktura eller benytt kontaktskjemaet for å endre fakturaintervall og/eller forfall.

Kan vi få elektronisk faktura eller e-postfaktura?

Broadnet tilbyr både elektronisk faktura og e-postfaktura.

Elektronisk faktura:

For å kunne motta elektronisk faktura må din bedrift ha et økonomisystem som kan motta og behandle fakturaer på Elektronisk handelsformat (EHF). Den elektroniske fakturaen vil bli lagt rett inn i økonomisystemet ditt og har betalingsdetaljer (avsender, beløp, kontonummer og forfallsdato)innlest automatisk.

E-postfaktura:

Ved e-postfaktura får du fakturaen tilsendt som PDF direkte til din e-postadresse. Du må selv legge inn alle betalingsdata i ditt økonomisystem.

Fordelene med elektronisk faktura og e-postfaktura :

  • Gebyrfritt
  • Miljøvennlig
  • Raskere og enklere

Dersom det er ønskelig å motta fakturaer på e-post eller elektronisk faktura benytt vårt kontaktskjema, eller ta kontakt med kundeservice på telefon 08150, tastevalg faktura.

Husk å referere til en faktura eller kundenummer, samt hvilken e-postadresse det er ønskelig å benytte som fakturamottaker, når dere tar kontakt.

Ved å motta fakturaer elektronisk unngår man papirgebyr på kr 39,-

Papirgebyret pr. 1. april 2016 vil være kr 79,-

Vi har mottatt en kreditnota, hvordan benytter vi den?

Dersom dere har mottatt en kreditnota kan dere få den utbetalt til konto eller ført i mot en utestående faktura. Det er fullt mulig å føre deler av en kreditnota, og evt. restbeløp på en annen faktura.

For å benytte en kreditnota, trenger vi en skriftlig henvendelse. Dette kan dere gjøre ved å benytte vårt kontaktskjema.

Merk at ved ønske om utbetaling på konto må denne henvendelsen komme fra en registrert kontaktperson. Vi forholder oss til Brønnøysundregisteret eller registrerte kontaktpersoner hos oss.

Teknisk

Fungerer modemet vårt som en ruter?

Nei, Broadnets modemer er satt i bridge-modus slik at våre kunder selv kan koble til det utstyret de har behov for (Eks: switch, ruter, brannmur).

Dette gjelder både xDSL & Fiber.

Har vi PPPOE, fast IP eller DHCP?

Broadnet leverer ikke lenger samband med PPPOE, men det finnes et fåtall kunder med slik løsning.

Alle xDSL-samband blir levert med DHCP dersom det ikke er spesifisert i bestillingen at fast IP er ønsket. Alle fibersamband blir levert med én (1) fast IP-adresse dersom det ikke er spesifisert i bestillingen at flere faste IP-adresser er ønsket.

Fakturaen beskriver om dere har fast IP-adresse eller ikke – dersom dere har fast IP-adresse vil dette stå spesifisert. Dersom du ikke ser noe punkt vedrørende fast IP på faktuaren, er linjen mest sannsynlig levert med DHCP.

OBS! På fiberlinjer vil det ikke stå markert med et ekstra punkt for fast IP-adresse da fiberlinjer ikke leveres med DHCP (det vil kun stå markert ekstra felt om det er bestilt ekstra IP-adresser i tillegg til den ene som er inkludert i abonnementet).

Hva er Broadnets DNS-servere?

Primær DNS er 193.75.75.75 og sekundær DNS er 193.75.75.193.

Hva er Broadnets mailservere og porter?

POP (Port: 110), IMAP (Port: 143) og utgående mailserver (SMTP) (Port 25): mail.isp.as2116.net

Innkommende mailserver (MX); mx.isp.as2116.net

Autentisert SMTP trafikk: Utgående mailserver krever godkjenning, bruk samme som innkommende epost. Utgående epost port er port 587. Kryptering: TLS

Broadnet SPF: “include:_spf.isp.as2116.net”

Hvorfor bør du bruke en e-postadresse fra ditt eget domene som avsenderadresse?

Fra og med november 2015 har Rocketmail innført DMARC med “reject policy”.

Det vil si at alle som sender e-post med avsenderadresse “[email protected]” må sende via Rocketmail sine servere. Alle store leverandører sjekker DMARC, noe som vil medføre at e-post til f.eks. Hotmail, Gmail, Yahoo osv. vil bli avvist.

Vi bør også regne med at Hotmail og Gmail kommer til å innføre samme regelsett. Yahoo har allerede innført dette.

Hva er serveren til Broadnets webtjenester?

webhotel.isp.as2116.net

Leverer Broadnet fiberlinjer med DHCP?

Nei.

Skal internettlampen på mitt Zhone 1512 (ADSL-modem) lyse?

Nei, Internett-lampen på Zhone 1512 skal ikke lyse. Det er DSL-lampen som indikerer kontakt med Broadnet sin sentral.

Tilbyr dere fast IP-adresse og hvordan konfigurerer vi dette?

Ja, vi tilbyr fast IP-adresse. Ønsker du å bestille dette trenger vi en skriftlig henvendelse på antall host-adresser du ønsker. Dersom tallet er over 13 host-adresser (/28-nett), vil du også måtte fylle inn en RIPE-søknad. Ta kontakt med oss for RIPE-skjema.

Den faste IP-adressen konfigureres på første enhet etter modemet. En beskrivelse på hvordan den spesifikke enheten konfigureres finnes som regel i enhetens brukermanual. Vi supporterer ikke utstyr som vi selv ikke har levert, og dere må derfor ta kontakt med produsenten av utstyret.

Vi ønsker raskere hastighet på bredbåndet – hva gjør vi?

Ring oss på telefon 08150 (tastevalg 1 for salg) eller send oss en e-post via kontaktskjema.

Husk å ha kundenummer/ sambandsnummer/ org. nummer klart. Dersom du ikke har noen av disse er det en fordel om du har bedriftsnavnet og adressen hvor linjen er levert.

Vi opplever treg hastighet på vår bredbåndsforbindelse – hva kan vi gjøre?

Først av alt er det viktig å utelukke feil på internt utstyr før man kontakter Broadnet. Den enkleste måten å gjøre dette på er å koble kun én (1) datamaskin med kabel rett i modemet/fiberkonverteren.

Det er videre viktig å skru av nettverkskortet for trådløs-tilkobling eller evt. skru av routeren for å sørge for at PC-en ikke er tilkoblet både trådløs og kablet forbindelse samtidig.

Når dette er gjort kan dere besøke nettsiden www.tptest.se eller www.nettfart.no for å kjøre en hastighetstest. Det er viktig å sørge for at ingenting lastes opp eller ned på datamaskinen når testen utføres, da dette vil forårsake et feilaktig resultat.

Når testen er ferdig kan dere sammenligne oppnådd resultat med hastigheten på produktet dere har bestilt. Dersom hastigheten ikke er i samsvar med bestilt produkt, vennligst kontakt kundeservice på telefon 08150.

check_60px_ny

Kundeservice

Telefon

08150
04900 (wholesale-kunder)

Kontaktskjema

Eskalering